Dyno, Chip Tuning & ECU Remap

Timisoara

title

Intrbari frecvente

-Ce poate face un Dyno?

In primul rand dinamometrul poate masura puterea si cuplul produse de masina pe toata plaja de turatii.

Astfel se pot afisa curbele de cuplu si face masuratori inainte si dupa modificari (mecanice si tuning), afland exact rezultatul acestora

In al doilea rand, un dyno performant este cel mai util instrument de tuning pentru softuri custom (stage2+,3,4 etc)

Acesta poate simula o anumita incarcare si o poate mentine in functie de cerinte, permitand astfel tunerului sa mapeze foarte precis toti parametrii din software

In functionarea constanta (steady-state) se pot observa cele mai mici diferente de cuplu rezultate din fiecare ajustare, maparea obtinuta in final fiind optima pentru masina si modificarile respective

De asemenea, este folosit in dezvoltarea remaparilor stage1 si stage2 optime

-Ce inseamna chiptuning?

Chiptuning-ul sau remaparea se refera la optimizarea parametrilor din calculatorul masinii (ECU).

Acesta ruleaza un software bazat pe harti (maps) care nu sunt niciodata optimizate pentru consum sau putere maxima.

Criteriile de baza pentru care este mapat software-ul stock din fabrica tin cont de:

-costuri de productie - producatorii folosesc aceleasi componente la variantele limitate ca putere

-marketing - in functie de cerea de piata, sunt modele de masini la care difera doar limitarile din software (ex. bmw x25d si x30d)

-tolerante de fabricatie

-tolerante la conditii extreme de mediu

-toleranta la combustibil de slaba calitate

-Emisii

-Protectia si regenerarea catalizatorului si a filtrului de particule (DPF)

Prin optimizarea parametrilor din ECU se poate extrage mai multa putere, fara a afecta fiabilitatea motorului, turbinei si a celorlalte componente (stage 1), si reducerea consumului in regimul de mers constant (cruise).

-Ce inseamna stage 1, stage 2?

Stage 1 se refera la modificari doar din software, care asigura un castig optim de putere si scadere a consumului, fara a afecta normele de poluare.

Pentru stage 2 se modifica cel putin evacuarea, astfel incat gazele vor avea un traseu cat mai liber, fara restrictii. Aceasta permite o exploatare mai eficienta a motorului, ceea ce se traduce prin putere mai mare si consum redus.

De asemenea, software-ul stage 2 se poate face dupa preferinte, mai agresiv sau mai conservativ.

Alte modificari ce se incadreaza la stage 2 sunt: Intercooler marit, evacuare marita, admisie, etc

-Care sunt castigurile de putere?

Pentru stage 1:

-motoare pe benzina aspirate, 5-10%

-motoare pe benzina turbo, 15-25%

-motoare diesel aspirate, 10-15%

-motoare diesel turbo, 20-35%

Pentru stage 2, se pot observa castiguri de 10% sau mai mult fata de stage1 (in functie de platforma si preferinte), cat si o dinamica imbunatatita a comportamentului masinii.

-Ce inseamna stage 3,4?

Pentru Stage 3 se cauta maximizarea potentialului motorului, folosind componentele necesare: Turbina, Injectoare, Pompe marite, cat si un software custom, dezvoltat pe dyno

Stage 4 se refera la motoare modificate

-Ce inseamna Eco remap?

In acest caz software-ul este optimizat pentru maximul de economie, crescand cuplul jos in turatii, sporul de performanta fiind mai mic decat la stage 1.

Aceasta remapare se preteaza foarte bine la vehicule comerciale, putand fi introduse anumite limite de viteza, turatie pentru a reduce uzura in exploatare

-Cum este posibila scaderea consumului si cresterea puterii in acelasi timp?

Regimul de functionare a motoruli este controlat de pedala de acceleratie.

Astfel, parametrii arderii pot fi optimizati in software pentru consum optim in regimul de mers constant si accelerare usoara.

De asemenea, consumul este redus prin marirea cuplului in turatii joase.

In cazul accelerarii puternice (kick-down) - pedala la fund, parametrii sunt optimizati pentru maximul de putere.

-Cum functioneaza catalizatorul?

Scopul convertorului catalitic este de a reduce emisiile prin reactii chimice de oxidare si reducere.

Acesta este practic un filtru ce gatuie evacuarea si poate avea urmatoarele efecte negative:

-limitarea performantei prin presiunea creata la evacuarea gazelor

-scaderea eficientei motorului ceea ce se traduce prin consum marit

-supraincalzirea si uzura prematura a turbinei

-probleme de fiabilitate

Catalizatorul stock este conceput pentru a functiona la un anumit amestec carburant-aer, care nu este optim pentru performanta sau consum.

Prin inlocuirea sa cu unul sport este permisa optimizarea amestecului, si functionarea mai eficienta a motorului, cat si un nivel superior de performante (stage2)

-Cum functioneaza EGR?

EGR reprezinta sistemul de recirculare a gazelor.

Practic, gazele arse din evacuare sunt intoarse in admisie, luand locul aerului proaspat.

Scopul sau este reducerea usoara a emisiilor, dar avand ca efecte secundare:

-performanta scazuta

-turbo lag

-probleme de fiabilitate

-infundarea admisiei

-Cum functioneaza DPF?

Filtrul de particule diesel este un filtru suplimentar la motoarele diesel conforme euro 4 sau superior, responsabil cu arderea particulelor rezultate din combustie (cenusa).

Similar cu catalizatorul, acesta reduce eficienta motorului prin presiunea creata la evacuarea gazelor arse.

Pe langa acestea, are probleme suplimentare de fiabilitate si consum.

Acesta necesita temperaturi ridicate de functionare, necesita cicluri speciale de regenerare, si injectie suplimentara de combustibil (post-injectie).

De asemenea, limitarile impuse in functionarea motorului sunt multiple.

De multe ori s-a observat uzura prematura a turbinei datorita filtrului de particule, acesta determinand supraincalzirea si cresterea presiunii in evacuare

Un alt efect secundar este introducerea motorinei in baia de ulei datorita regenerarilor frecvente, practic ungerea cu ulei a motorului fiind inlocuita cu un motorina,

ceea ce cauzeaza uzura prematura asupra tuturor componentelor motorului, in special axele cu came la motoarele PD, dar si asupra turbinei.

Durata normala de viata a unui filtru de particule este data de producatori la 120.000Km, in conditii de regim mixt pe drumuri europene

-Cum se fac modificarile?

Primul pas este citirea softului original din calculatorul masinii (ECU).

Pasul doi este modificarea lui dupa cerinte

Pasul trei reprezinta scrierea softului modificat inapoi in ECU

Softul original se pastreaza, putandu-se reveni oricand la acesta prin scrierea lui inapoi sau prin rescrierea ECU la reprezentanta

Modificarile se fac in-house si se bazeaza pe o vasta experienta de tuning pe dyno si folosind cele mai bune solutii existente

Operatiile de citire si scriere se executa folosind interfete originale, iar softul se modifica folosind programe cu licenta (WinOLS)